Warszawiacy będą mogli zobaczyć i sfotografować monumentalną mozaikę z lat 70-tych znajdującą się w budynku spółki.
Podczas Europejskich Dni Dziedzictwa, 17 września 2022 r., w godzinach 11.00 – 14.00, dzięki nam będzie można wejść do zamkniętego na co dzień dla publiczności biurowca PHO i przyjrzeć się z bliska jednej z najpiękniejszych kompozycji mozaikowych Warszawy, o powierzchni blisko 20 metrów kwadratowych. Mozaika zdobi wewnętrzną ścianę klimatycznego budynku, który zagrał już nie raz w filmach osadzonych w realiach epoki Edwarda Gierka.

Dzieło powstało na zamówienie „PZL-WOLA” Zakładów Mechanicznych im. Marcelego Nowotki, dla których w 1974 roku wybudowano ów nowoczesny biurowiec. Jego przestrzeń recepcyjną w hallu na parterze miało przyozdobić – również idące z duchem czasu – niebanalne dzieło sztuki. Zlecenie stworzenia kompozycji rozpiętej na wysokość dwóch kondygnacji powierzono Zbigniewowi Brodowskiemu, który swoimi wcześniejszymi realizacjami zdołał sobie wyrobić renomę artysty tworzącego monumentalne prace, o wybitnych walorach artystycznych.
Mozaika w dzisiejszym budynku PHO powstała w 1976 roku we współpracy artysty z Krystyną Pniakowską, specjalizującą się w ceramice i wyrobach ze szkła artystycznego. Pniakowska na potrzeby tej realizacji wypalała w swojej pracowni każdą płytkę oddzielnie pod projekt Brodowskiego. W prawym dolnym rogu mozaiki znajduje się ceramiczna plakietka upamiętniająca ich współpracę przy powstawaniu dzieła.
Ukończona praca spotkała się z tak wielkim uznaniem środowiska artystów plastyków, że wystosowali oni specjalny list do dyrektora Zakładów im. Nowotki z propozycją specjalnego uhonorowania Brodowskiego.
Co to była za propozycja? – Tego i wielu innych rzeczy na temat epoki, a także o sztuce układania kompozycji mozaikowych uczestnicy wydarzenia dowiedzą się na miejscu,
Gdzie? – W budynku Polskiego Holdingu Obronnego, w Warszawie, Fort Wola 22,
Kiedy? – 17 września o godzinie 11.00.
Spotkanie wzbogaci swoją wiedzą Karolina Andrzejewska – Batko, historyk sztuki i varsavianistka z Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, która wprowadzi uczestników wydarzenia w artystyczne tło epoki. Gościem specjalnym spotkania będzie natomiast Dorota Brodowska, córka Zbigniewa Brodowskiego, artystka z bogatym dorobkiem twórczym, która poruszy wątek bezpośrednio związany z powstawaniem mozaiki.
Partnerzy wydarzenia: Narodowy Instytut Dziedzictwa, Polski Holding Obronny, Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Wolskie Centrum Kultury.

Zbigniew Brodowski (1927 – 2017) – malarz i twórca kompozycji mozaikowych osiągnął mistrzostwo w tworzeniu szklanych dekoracji ściennych. Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1954 r.) już jako student brał udział w pracach przy powstawaniu dekoracji mozaikowych w Hotelu „Giewont” w Zakopanem. Potem, w zespole Zofii Czarnockiej – Kowalskiej, głównego projektanta Traktu Starej Warszawy, współtworzył m.in. mozaikę na fasadzie kamieniczki przy ulicy Mostowej na Nowym Mieście. Następną ich wspólną pracą były mozaiki w ambasadzie Polski w Pekinie wykonane w 1959 r. Kolejna, tym razem samodzielna realizacja artysty, wiąże się z mozaikami wewnątrz kina „Bajka” w Warszawie. A potem przyszedł czas na gigantyczne dzieło Brodowskiego w Rzeszowie – najpierw na zewnętrznej ścianie szkoły muzycznej i wreszcie na trzech fasadach dopiero co wybudowanej filharmonii. Ostatnią mozaiką w dorobku twórcy okazała się ta, która powstała w 1976 roku na ścianie wewnętrznej biurowca należącego wówczas do „PZL- WOLA” Zakładów Mechanicznych im. Marcelego Nowotki w Warszawie. Ta ostatnia mozaika, tak jak te z filharmonii rzeszowskiej, zostały wykonane w ulubionej przez Brodowskiego technice mozaiki szklanej.